:: OPROWADZANIE KURATORSKIE

oprowadzanie
kuratorskie

po wystawie Kamila Kukli w Galerii Willa

Galeria Willa

ul. Wólczańska 31

12 stycznia o godz. 17.30 oraz 21 stycznia o godz. 14.00 zapraszamy do Galerii Willa na oprowadzanie kuratorskie po wystawie VORE.


21 stycznia oprowadzanie kuratorskie odbędzie się po warsztatach dla dorosłych poświęconych tworzeniu książki artystycznej zaplanowanych na godzinę 12.00.


Ekspozycja malarstwa jest pierwszym tak dużym pokazem działań Kamila Kukli – artysty należącego do czołówki polskich malarzy młodszego pokolenia – w Łodzi.


Malowane przez artystę w kilku ostatnich latach quasi-pejzaże o zagadkowych tytułach, są gęste w organiczne, ekspresyjne formy nawiązujące do fauny i flory, niekiedy wzbogacane także o nierzeczywiste, fantastyczne istoty czy fragmenty ludzkiego, często własnego ciała. Na płótnie pejzaż zamieniony zostaje przez artystę w swoistą gigantyczną martwą naturę, gdzie bogactwo formy i enigmatycznej treści, konstruowane jest za pomocą gęstości farby, zamaszystych pociągnięć pędzla oraz wrażliwego użycia bogatej gamy kolorystycznej. W pracach z dwóch ostatnich lat tonacja zmienia się na zdecydowanie ciemniejszą, bardziej mroczną, a fakturę obrazów wzbogacają kształty ryte ostrym narzędziem. Powodów tych zmian upatrywać można w reakcji na wydarzenia świata zewnętrznego. Wiele spośród nowych prac Kamila Kukli zdaje się być wyrazem skumulowanych niepokojów ostatnich lat.


Tytuł wystawy – VORE – to skrótowa nazwa worarefilii, fantazji związanej z pożeraniem, zarówno jako pragnieniem bycia pochłoniętym przez jakąś większą istotę, jak i bycia tego pochłaniania biernym lub czynnym uczestnikiem jako monstrualny awatar. Wśród coraz jawniej figuratywnych obrazów Kukli, ów motyw zdaje się być stale obecny, wracając natrętnie, jako naprzykrzające się wyobrażenie. Artysta zdaje się dostrzegać w tym pewną uniwersalną metaforę, która wykracza daleko poza „zilustrowanie” pewnego obskurnego fenomenu, na który można natknąć się na rubieżach Internetu. Motyw worarefilii stanowi tu źródło nośnej wizualności, która rezonuje w sugestywny sposób – zwłaszcza w obecnych czasach. Niektóre „konfiguracje” związane z tym fetyszem mogą być odczytywane jako wyraz toksycznej męskości, jako chęci ostatecznego zniewolenia i totalnej kontroli „słabszych podmiotów”. A od tego wcale niedaleko do imperialnego pragnienia „wchłonięcia” świata — lub choćby jego części.

 

 

Kuratorka wystawy: Małgorzata Dzięgielewska

 

 

BILETY W CENIE 8 ZŁ DO KUPIENIA W KASIE GALERII PRZED ROZPOCZĘCIEM WYDARZENIA