:: URBINO Z WISZĄCEGO OGRODU 2

Urbino
z wiszącego
ogrodu 2

Urbino z wiszącego ogrodu 2

Galeria Bałucka

Stary Rynek 2

wernisaż: 04.04.2013, godz. 17.00

04.04.2013 - 28.04.2013

W wystawie biorą udział:

studenci Pracowni Technik Wklęsłodrukowych: Joanna Aninowska, Tomasz Biskup, Oskar Gorzkiewicz, Katarzyna Jagodzińska, Aneta Ośniecka, Anna Sęp

oraz pedagodzy: prof. Krzysztof Wawrzyniak, dr Alicja Habisiak Matczak


 „Łódzka szkoła grafiki - techniki wklęsłodrukowe – tradycja i eksperyment w procesie dydaktycznym” - pod taką nazwą odbyło się w dniach od 14 do 26 września 2012 roku sympozjum graficzne w Międzynarodowym Centrum Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino. Uczestnikami sympozjum byli studenci Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi z Katedry Grafiki Warsztatowej z Pracowni Technik Wklęsłodrukowych studiów stacjonarnych i studenci Pracowni Technik Metalowych studiów niestacjonarnych II stopnia. Prowadziłem zajęcia w ramach tego sympozjum wspólnie
z asystentką dr Alicją Habisiak-Matczak.

 

Celem zajęć i ćwiczeń było poszukiwanie oryginalnych środków wyrazu, doskonalenie umiejętności warsztatowych, wzbogacanie i poszerzanie wiedzy z dziedziny grafiki artystycznej i historii sztuki. Twórcza aktywność studentów była inspirowana przez otaczającą ich rzeczywistość renesansowego miasta Urbino, gdzie odbywało się sympozjum. Szkice rysunkowe, akwarele, gwasze oraz fotografie stanowiły wstęp do pracy nad grafiką.

 

Matryce graficzne były realizowane w tradycyjnych technikach druku wklęsłego, takich jak: akwaforta, akwatinta, sucha igła oraz linoryt. Istotną częścią sympozjum były ćwiczenia prowadzone przez dyrektora Centrum Giuliano Santini z zakresu prac introligatorskich. Pracowaliśmy również nad książką artystyczną, na którą złożyły się grafiki powstałe podczas sympozjum. W realizacji technicznej współuczestniczył Giuliano Santini, który z wielkim oddaniem podjął się wykonania powierzonego mu zadania, służył wiedzą
w doborze właściwych czcionek, pomagał w przygotowaniu wydruku oraz zajął się oprawą książek. Owocem wspólnej pracy było stworzenie 4 unikatowych egzemplarzy. Cały projekt powstał w pracowniach graficznych udostępnionych przez Centrum Grafiki Artystycznej KAUS.

 

Ważnym elementem sympozjum była wycieczka do muzeum Palazzo Ducale, gdzie znajdują się obrazy Piera della Francesca oraz Rafaela Santi. Studenci zwiedzali też lokalne zabytki, takie jak, np.: neoklasycystyczna katedra, Casa natale di Raffaello, Brama Valbona i Kościół Świętego Dominika. Warsztaty graficzne odbywały się w zabytkowym klasztorze świętej Klary. W programie znajdowało się również zwiedzanie pobliskich miast Sassocorvaro, San Leo, San Marino, Rimini i Wenecji.

 

Wystawa „Urbino z Wiszącego Ogrodu 2” składa się w swojej głównej części z prac studentów, towarzyszą jej również prace pedagogów prowadzących warsztaty.

 

W pracach Joanny Aninowskiej (studia niestacjonarne II stopnia, II rok) dominującym środkiem wyrazu jest linia o zróżnicowanym dukcie. Autorka stosując ascezę środków formalnych nadaje swoim pracom wyrazisty, przejmujący charakter. Przedstawiona architektura w pracach Aninowskiej jest pełna hieratycznej powagi i dostojeństwa.

 

W grafikach Tomasza Biskupa (studia stacjonarne IV rok) centralne miejsce zajmują wieże budowli pałacowych i sakralnych. W swoich pracach autor podejmuje próbę ukazania różnych stanów linearnej i fakturalnej gęstości graficznej materii. W pierwszych pracach autor operuje syntetyczną linią. W kolejnych grafikach różnicuję linię nakładając na siebie przenikające się elementy architektoniczne widziane w różnych perspektywach.

 

Odmienny porządek przestrzeni miejskiej ukazuje Oskar Gorzkiewicz (studia stacjonarne IV rok), kubiczne, zróżnicowane kształty uformowane przez wyrazistą opozycję światła i cienia tworzą rytmiczne porządki. Rytmy brył biegną w różnych kierunkach, tworząc szczególny rodzaj labiryntu. Tajemnicze miejskie struktury ukazane są przez autora
za pomocą perspektywy z lotu ptaka.

 

Ulotność chwili, ukazanie różnych stanów projekcji światła w miejskiej przestrzeni
to problematyka, którą interesuje się Katarzyna Jagodzińska (studia niestacjonarne II stopnia, II rok). Miejskie pejzaże, zbudowane są przez autorkę ze swobodnie kładzionych płaszczyzn o delikatnych różnicach walorowych. Odrębny racjonalistyczny wątek graficznej wypowiedzi Jagodzińska ukazuje w wieloelementowych martwych naturach.

 

Za pomocą różnorodnych płaszczyzn Aneta Ośniecka (studia niestacjonarne II stopnia, II rok) prezentuje swoje zainteresowanie detalem architektonicznym. Poprzez rytmizację elementów o różnych właściwościach walorowych, fakturalnych i wielkościowych autorka ukazuje urodę elewacji zaobserwowanych budynków.

 

Prace Anny Sęp (studia stacjonarne V rok) to próba syntezy i abstrahowania. Autorka swoje stany emocjonalne i intelektualne refleksje sublimuje w bogatą materię graficzną. Szczególny nacisk położony jest na wydobycie silnych kontrastów fakturalnych i walorowych.

 

W twórczości dr Alicji Habisiak-Matczak głównym obszarem artystycznych fascynacji są przeciwieństwa. Zasady kontrastu są obecne zarówno w warstwie znaczeniowej jak i w doborze środków formalnych zastosowanych w grafikach. Dr Alicja Habisiak-Matczak przedstawia przestrzenie wypełnione charakterystyczną energią, pełne kubicznych obiektów. Ukazane przez artystkę terytoria, rządzą się własnymi prawami geometrycznych podziałów.

 

Obecne zainteresowania realizowane w graficznej wypowiedzi, piszącego te słowa, krążą wokół poszukiwań uniwersalnego, abstrakcyjnego zapisu ukazującego przestrzeń pomiędzy chaosem a porządkiem. Rola intuicji, emocji i przypadku w tych dociekaniach, jest poddana racjonalistycznej weryfikacji.

 

W 2006 roku w słowie wstępnym do wystawy, „Urbino z Wiszącego Ogrodu” pisałem „Jestem przekonany, że warsztaty - barwna intensywna przygoda graficzna zaowocuje
w przyszłości ciekawymi rezultatami pracy młodych adeptów, toczący się polsko-włoski dialog będzie pobudzał inwencję twórczą oraz dostarczał satysfakcji na wielu płaszczyznach artystycznej aktywności.” Czas minionych lat wypełniony był polsko-włoską rozmową, rozmaita była jakość i częstotliwość wymiany poglądów. Wrześniowe sympozjum i obecna wystawa jest próbą powrotu do źródeł twórczego dialogu i odnowienia współpracy dla dobra
i pożytku utalentowanej młodzieży. Składam podziękowania władzom ASP w Łodzi, Urzędowi Miasta Łodzi, Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
oraz Międzynarodowemu Centrum Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino.

 

 

Prof. Krzysztof Wawrzyniak

 

 Łódź, 10 luty 2013 rok

Patronat medialny


Poland Art TVP Łódź


lodz kreuje rgb