:: SEN O ZAPOMNIENIU

Sen
o zapomnieniu

Michał Staszczak

Galeria Bałucka

Stary Rynek 2

wernisaż: 7 października 2016, godz. 17.00

07.10.2016 - 27.11.2016

kuratorka: Małgorzata Dzięgielewska

 

Surrealistyczne asamblaże, które tworzę, są odzwierciedleniem mojego postrzegania świata jako ciągle zmieniającego się kolażu. Są próbą zatrzymania na chwilę czasu i przejęcia kontroli nad płynnością materii. Wreszcie, dzięki ich jednocześnie hetero i homogenicznej strukturze, pozwalają na podjęcie gry z widzem, w której zaburzam jego zwyczajowe postrzeganie rzeczywistości i niejako zmuszam do odkrywania znajomych kształtów na nowo (...). Lubię również eksperymentować ze sposobem ekspozycji swoich prac. Celowo utrudniam ich percepcję, ukrywając je na różne sposoby.

 

Centralnym punktem tytułowej instalacji „Sen o zapomnieniu” jest płaskorzeźba wykonana z aluminium. Powierzchnia obiektu jest praktycznie gładka, pozostają na niej tylko ślady tarczy szlifierki. W przypadku tej pracy postanowiłem wcale nie pokazać widzowi oryginalnej płaskorzeźby w sensie fizycznym, choć istniała ona kilka miesięcy wcześniej (...). „Sen o zapomnieniu” ma dla mnie znaczenie symboliczne i jest kolejnym krokiem w moich eksperymentach z przesuwaniem granicy nieobecności dzieła... 

Michał Staszczak

fragmenty tekstu do folderu

 

 Podczas wernisażu wystawy „Sen o zapomnieniu” Michał Staszczak doprowadzi do całkowitego „zniknięcia” jednej ze swoich prac, która będzie prezentowana prawdopodobnie po raz ostatni w całości. „Rozłam” to aluminiowa płaskorzeźba, która jest po jednej stronie podzielona na trzydzieści dwa kawałki z naniesionymi podpisami i numerami na każdym z nich. Po drugiej stronie na całej powierzchni znajduje się jeden reliefowy obraz. W trakcie wernisażu artysta połamie i rozda swoją płaskorzeźbę gościom.

Autor o akcie zniszczenia, który planuje dokonać na swoim dziele mówi następująco:

„Mimo że praca przestanie być spójną formą, jej dekonstrukcja nie wywołuje we mnie uczucia nostalgii czy smutku. Przeciwnie, jej ukryty potencjał na odrodzenie napawa mnie optymizmem. Choć ułożenie tej układanki na nowo zdaje się mało prawdopodobne, jest możliwe. Wyobrażenie o tym, jak wszystkie jej kawałki zabrane przez przypadkowe osoby odwiedzające galerię rozpoczynają nowe życie w nowym kontekście, jest dla mnie absolutnie fascynujące. Także, dlatego że będę mógł je tym dziełem osobiście obdarować podczas mojego wernisażowego performance'u.”

 

Michał Staszczak (ur. 1979) ukończył rzeźbę we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych w 2005 roku. Dyplom zrealizował pod opieką prof. Leona Podsiadłego, przez wiele lat współpracował  również z prof. Jackiem Dworskim. Obecnie prowadzi pracownię odlewniczą w rodzimej uczelni. Od września 2016 roku pełni funkcję kierownika Katedry Technik Rzeźbiarskich. W listopadzie 2012 obronił tytuł doktora. Członek zarządu Związku Polskich Artystów Plastyków (oddział Wrocław).

 

Autor statuetki Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius, statuetki Nagrody Prezydenta Wrocławia oraz rzeźby "Krokodyla" dla wrocławskiego Teatru Kalambur.

Prowadzi warsztaty i pokazy odlewnictwa artystycznego, buduje piece odlewnicze. Jest dyrektorem Festiwalu Wysokich Temperatur - otwartej imprezy artystycznej organizowanej w ASP we Wrocławiu, której ideą jest integracja i prezentacja artystów wykorzystujących ogień w swojej działalności twórczej.

 

 


łódź kreuje pion

Patronat medialny


TVP ŁÓDŹ RGB Plaster łódzki_nowy
Radio Żak ART INFO - kolor