:: BERNARD APTEKAR. TRANSFIGURACJA KU NADZIEI

Bernard Aptekar.
Transfiguracja
ku Nadziei

Bernard Aptekar. Transfiguracja ku Nadziei / Transfiguration to Hope

Ośrodek Propagandy Sztuki

Park im. H.Sienkiewicza

wernisaż: 3.09.2009, godz. 18.00

03.09.2009 - 27.09.2009

Kurator wystawy: Elżbieta Fuchs
Współpraca: Małgorzata Potocka

Bernard Aptekar urodził się w 1936 roku w Nowym Jorku, gdzie nadal mieszka i tworzy.
W 1957 roku uzyskał dyplom magistra w dziedzinie sztuk pięknych na Uniwersytecie stanu Indiana. Jest profesorem sztuki w Miejskim Uniwersytecie w Nowym Jorku (CUNY) w New York City College of Technology. W latach siedemdziesiątych był założycielem grupy 10 Downtown. Otrzymał również stypendium CAPS od Stanowej Rady ds. Sztuki w Nowym Jorku a także kierował programami nowojorskiego Wydziału Kultury. Swoje prace prezentował zarówno na wystawach grupowych, jak i indywidualnych (DeCordova Museum, Whatcom Museum, Uniwersytet Stony Brook, Muzeum Stanowe w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago, Muzeum Stanu New Jersey, Brooklyn Museum, etc.).

Wystawa Transfiguracja ku Nadziei / Transfiguration to Hope prezentuje malarstwo, rysunek i grafikę Bernarda Aptekara. Ekspozycja ta będzie pierwszą prezentacją twórczości artysty w Polsce i największą z dotychczasowych w Europie. Obejmuje prace z ostatnich 30 lat twórczości. Powstające od początku lat 60. do chwili obecnej dzieła – odzwierciedlają zachodzące w świecie zmiany na płaszczyźnie społeczno-politycznej. Obrazy, rysunki, grafiki oraz charakterystyczne dla twórczości artysty, zamalowane wielkie panele o różnych kształtach, poruszają zawsze ten sam problem: binarność ludzkiego społeczeństwa. To z jednej strony ukazywanie piekła stworzonego przez ludzi, z drugiej zaś, spełnienia się obietnicy raju, gdyż artysta wierzy, że ludzkość w końcu wybierze dobro.
Osobiste doświadczenia spowodowały, iż Aptekar skłaniał się zawsze ku sztuce zaangażowanej. W swej chęci do zmierzenia się w twórczości z kwestiami społecznymi, kierował się swoistym credo – najpełniej wyrażonym w tryptyku: Ludzkość gotowa do zrealizowania swego długoletniego marzenia o zniszczeniu siebie i świata (1960).
Mówiąc o roli artysty, Aptekar stwierdził: „Z pewnością sztuka spełnia wiele funkcji i służy wielu celom. Lecz przede wszystkim musisz odkryć, co stanowi o jakości twojego życia, miejsca, czasu, historii, osobistego doświadczenia i uczuć, a potem wynaleźć plastyczną strukturę, formę, by przekazać tę wiedzę. Tym, co się tu liczy, jest treść”
1.
Jego charakterystyczne sculptural painting – „rzeźbiarskie malarstwo” operuje siłą graficzną komiksowego rysunku przedstawionego na panelach, których zewnętrzny kontur jest dopasowywany do przedstawionych wewnątrz niego obiektów. Efekt potęgują zastosowane grube, czarne linie oraz użycie jaskrawych kolorów. Krytyczna analiza zachowań ludzi i tworzonych przez nich społeczeństw jest niekiedy zmiękczana przez ironię a także poczucie humoru. Na wystawie zostaną przedstawione następujące cykle: Nasi ludzie i niektóre z ich dokonań, Obcy w intergalaktycznej kafejce, Tańczący przezroczyści kuglarze.

Wystawa zorganizowana w ramach Obchodów 70. Rocznicy Wybuchu II Wojny Światowej oraz 20. Rocznicy Odzyskania Wolności i Upadku Komunizmu w Europie Środkowej.

1. Christopher Sweet [w:]Bernard Aptekar. Transfiguracja ku Nadziei/ Transfiguration to Hope, tł. Alina Kwiatkowska, katalog wystawy, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź, 2009.

Patronat medialny


ART INFO - kolor TVP Łódź
Poland Art

Współorganizator


narodowe centrum kultury