::
Ośrodek Propagandy Sztuki
Park im. H.Sienkiewicza
wernisaż: 13.02.2020, godz. 18.00
13.02.2020 - 15.03.2020
Andrzej Graczykowski, Wiesław Karolak, Aleksander Olszewski, Tadeusz Piechura, Anna Maria Poleska, Grzegorz Przyborek, Jan Trojan, Janusz Paweł Tryzno, Czesław Wojciechowski, Małgorzata Wyszogrodzka-Trzcinka
kuratorzy: Małgorzata Wyszogrodzka-Trzcinka, Czesław Wojciechowski, Jan Trojan
W wystawie prezentowanej w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi uczestniczą koleżanki i koledzy, z którymi razem studiowaliśmy i w tym samym czasie uzyskaliśmy dyplomy w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Byliśmy cyganerią i awangardą tego miasta. Nasza twórczość rozwijała się równolegle ze światowymi tendencjami w sztuce, wchłaniając nowe fakty, które nadal są dla nas źródłem inspiracji. Wiele „furtek” otwieranych obecnie, zostało otwartych już dawno.
Współcześni wystawiający to w głównej mierze pracownicy naukowi ASP w Łodzi lub kadry innych uczelni artystycznych o znaczącym dorobku twórczym i dydaktycznym. Z kolei to, co nas łączy, to niezależność i otwartość uprawianej sztuki. Uznaliśmy, że mottem naszej prezentacji będzie:
OPERA APERTA – DZIEŁO OTWARTE
(…) W powszechnym mniemaniu sztuka to strefa zamknięta, dostępna jedynie tym, którzy znają „klucz interpretacyjny” i co więcej, nie zamierzają się tym szyfrem dzielić z innymi. Otóż dzieło sztuki nie jest rebusem do rozwiązania, zagadką, po której czeka nagroda. Jest czymś więcej. Jest tajemnicą w świecie pięciozmysłowej rzeczywistości. To my, artyści, jesteśmy jej twórcami. Rozrywając jednoznaczną relację z realną codziennością, stwarzamy świat nierzeczywisty, różny od niej. W tym przeistoczeniu wyposażamy go w to, czego nie można do końca zrozumieć i zdefiniować, co wymyka się i ciągle prowokuje naszą uwagę. Praca artysty nie daje się nazwać, jest zmienna i ulotna jak myśl zapisana w powietrzu. To „coś”, ten magiczny „gen” zaklęty w dziele sprawia, że pragniemy bezustannie do niego wracać, wplątani w hipnotyczną sieć ciągle zmieniających się skojarzeń i niewyczerpanych interpretacji – nie chcemy się od niego uwolnić. W tym sensie każde DZIEŁO jest OTWARTE, OPERA APERTA, zostaje zinterpretowane jako pewna niedookreśloność, wieloznaczność przekazu, obszar swobody pozostawiony odbiorcy (Umberto Eco). (…)
Czesław Wojciechowski