::


Lesław Miśkiewicz. Obrazy czytane w czasie

Galeria Re:Medium

Piotrkowska 113

wernisaż: 17.01.2017, godz. 18.00

17.01.2017 - 04.02.2017

kuratorka: Elżbieta Fuchs

 

(…) Patrząc uważnie na obrazy Miśkiewicza można odczuwać satysfakcję związaną z doskonałością artystycznego rzemiosła. Nie jest to umiejętność związana z odwzorowywaniem widoków rzeczywistości. Artysta unika zarówno jej przedstawiania, jak odniesień aluzyjnych, które czasami występują w jego grafikach, gdzie układy linii sugerują istnienie płaszczyzn, które wznoszą się, opadają, ulegają podziałowi, gdzie określone ich fragmenty zawijają się rzucając cień, albo ulegają rozpadowi, dezintegracji. W pracach tych można przyjąć istnienie jakiejś rzeczywistości pozaplastycznej, której różne stany istnienia są obrazowane. (…)

Na czym polega więc strategia artystyczna Miśkiewicza? Przede wszystkim na unikaniu ostatecznego określenia, na subtelnym sprzeciwianiu się jednoznaczności. Weźmy pod uwagę prezentowane na wystawie obrazy. (…) Odnosimy wrażenie, że do malarstwa minimalistycznego wtargnął przypadek, albo że artysta realizujący systematycznie zorganizowany obraz postanowił zaznaczyć swą obecność, pokazać „ludzką twarz” związaną z falowaniem nastrojów, zmiennością napięcia uwagi, nieuniknionymi pomyłkami. Na tle bezosobowej regularności występuje opowieść o tym, co ludzkie. Przestrzenny malarski układ podlega temporalizacji, która oczywiście związana jest z procesem oglądania, ale znajduje jednocześnie potwierdzenie w cechach formalnych dzieła.

Nie należy jednak pod żadnym pozorem kojarzyć malarstwa Miśkiewicza z bad painting, z epatowaniem niezręcznością czy nieudolnością. Przeciwnie, tym, co świadczy o jego maestrii artystycznej, jest fakt, że wszystkie te pozorne pomyłki czy ześlizgnięcia służą tylko wzbogaceniu pracy, pokazaniu, iż nie ma takiej sytuacji, w której kompozycji nie można by było uratować równoważąc występującą „pomyłkę” wprowadzeniem w innym miejscu elementu równoważącego układ. (…)

 

Grzegorz Sztabiński, Obrazy w czasie – obrazy czasu, fragmenty tekstu do katalogu wystawy Lesław Miśkiewicz. Obrazy czytane w czasie, wyd. Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2017

 

Lesław Miśkiewicz (ur. 1953 w Zgierzu). Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, dyplom w 1978 roku w Pracowni Technik Drzeworytniczych prof. Andrzeja M. Bartczaka oraz w Pracowni Malarstwa prof. Stanisława Fijałkowskiego. Od 1977 roku pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, a od 1995 także w Instytucie Informatyki Politechniki Łódzkiej. Uczy podstaw kompozycji. Tworzy w zakresie grafiki i malarstwa.

Prace pokazał na jedenastu wystawach indywidualnych oraz na ponad stu wystawach zbiorowych, m.in. na: Międzynarodowym Triennale Drzeworytu „Xylon” w Winterthur (1987, 1990, 1993, 1996), Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie (1988, 1991, 1994), L’Europe des Graveurs w Grenoble (1989), Międzynarodowym Biennale Drzeworytu w Bańskiej Bystrzycy (1988, 1991, 1993, 1998), Międzynarodowym Biennale Grafiki w Maastricht (1993), Międzynarodowym Triennale Małe Formy Grafiki, Polska – Łódź (1981, 1983, 1987, 1989, 1993, 1999, 2002, 2014).

Jest laureatem sześciu konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich. Najważniejsze z nich to: II nagroda w VI Ogólnopolskim Konkursie Graficznym im. Józefa Gielniaka w Jeleniej Górze (1987, 1989, 1996), prix ex aequo w Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie (1988), I nagroda w XI Ogólnopolskim Konkursie na Grafikę w Łodzi (1989), nagroda honorowa w XI Międzynarodowym Biennale Drzeworytu w Bańskiej Bystrzycy (1990), nagroda równorzędna i II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Graficznym im. Józefa Gielniaka w Jeleniej Górze (1994, 1996) oraz Medal Honorowy na 11. Międzynarodowym Triennale Małe Formy Grafiki, Polska – Łódź (2002).

Grafiki Lesława Miśkiewicza znajdują się m.in. w zbiorach: Muzeum Gutenberga w Mainz, Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowego w Jeleniej Górze, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Narodowego w Gdańsku (Pałac Opatów), Państwowego Muzeum na Majdanku, Kunstmuseum w Frederikshaven, Stadtmuseum w Gross Gerau, Xylon Museum und Werkstätten w Schwetzingen, Biblioteki Narodowej w Warszawie, Bibliotheque Municipale w Grenoble, British Library w Londynie, w zbiorach Biura Wystaw Artystycznych w Krakowie oraz Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, w Del Bello Gallery w Toronto, Kanagawa Prefectural Gallery w Jokohamie, Galerii Stredoslowenskiej w Bańskiej Bystrzycy, Galerii Amcor Rentsch Polska w Łodzi, w zbiorach Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie oraz w kolekcjach prywatnych.


łódź kreuje pion

Patronat medialny


TVP ŁÓDŹ RGB Plaster łódzki_nowy
ART INFO - kolor Radio żak