:: KONFERENCJA PRASOWA

Konferencja
prasowa

w związku z otwarciem wystawy Tomka Kawiaka

Galeria Willa

ul. Wólczańska 31

28 czerwca 2018 o godz. 13.00


Miejska Galeria Sztuki w Łodzi zaprasza na konferencję prasową do Galerii Willa w związku z otwarciem wystawy Tomka Kawiaka – znanego polskiego artysty, od lat przebywającego za granicą, którego wernisaż ekspozycji „Ślady 1972-2017” odbędzie się 28 czerwca o godz. 18.00.

 

Tomek Kawiak urodził się w 1943 roku w Lublinie. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1968 roku i Académie des Beaux-Arts w Paryżu (1971-1973). Tuż przed opuszczeniem Polski, w 1970 roku, znany był szerokiej publiczności jako happener i autor Bólu Tomka Kawiaka  – pierwszej akcji ekologicznej, którą wykonał w rodzinnym Lublinie jeszcze w 1970, a która wpisała się do historii sztuki współczesnej. W Paryżu spotkał się przychylnym odbiorem swoich dzieł, m.in. ze strony uznanego krytyka sztuki Pierre’a Restany. Z lat 70. XX pochodzą artefakty użyte w pracach Kawiaka, które do dzisiaj znaczą jego artystyczną drogę. To wówczas cegła stała się budulcem jego sztuki, symbolem, logo, śladem, którym znaczy różne zakątki globu, do których dociera. Ten gliniany obiekt pełni funkcję modułu do „cegłowania” świata, formy, po którą sięga przy budowaniu złożonych struktur i instalacji. Wciąż znajduje nowy powód do jej zaistnienia oraz nową filozofię, której przyświeca idea łączenia i solidarności.
Tomek Kawiak należy do artystów, którzy potrafią sprostać  niemal wszystkim wyzwaniom w obszarze sztuk plastycznych. Doskonale radzi sobie z rysunkiem, nieobca jest mu grafika, ma na swym koncie filmy wideo, z łatwością posługuje się farbą i pędzlem, z upodobaniem sięga po formy przestrzenne, z czego rzeźba i relief o kolażowym rysie, wydają się plasować najwyżej na liście jego preferencji artystycznych. Przez 14 lat był profesorem Instytutu Artystycznego w Orleanie (1976-1990). Od 1976 roku prowadzi światową akcję tzw. „cegłowania – BRICKWORK”. Podróżując po świecie, pozostawia własną cegłę w miejscach swojego pobytu (wypalana w czerwonej glinie i opatrzona pieczęcią). Autor monumentalnych rzeźb na temat dżinsów i kieszeni. Krytycy nazwali go kronikarzem XX wieku. Od 1997 realizator projektu Długi marsz dżinsów, polegającego na zakopaniu w Chinach 369 ceramicznych figurek dżinsów, które wykonane w dziewięciu wzorach i zróżnicowane wysokością, stają się symbolem triumfalnego pochodu najpopularniejszego uniformu XX i XXI wieku. Wystawia od 1970 roku, a jego prace obecne są w licznych kolekcjach publicznych i prywatnych na całym świecie: w Europie, USA, Ameryce Południowej, Japonii, Chinach, Australii i Maroku. Wielokrotnie odznaczany, m.in. w Polsce Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, 2006; we Francji Chevalier de L’Ordre des ARTS et des LETTRES, 2011; ponownie w Polsce – Złotym Krzyżem Zasługi za upowszechnianie kultury polskiej poza granicami kraju, 2014.