::


Laureaci 17. MTMFG 2020

Galeria Willa

ul. Wólczańska 31

Dziś kolejna odsłona cyklu o laureatach Medalu Honorowego 17. Międzynarodowego Triennale Małe Formy Grafiki, Polska - Łódź 2020, prezentujemy belgijskiego artystę Thomasa De Spiegeleer.

 

Zrównoważone wydarzenia i efemeryczna historia

 

W swoich pracach Thomas De Spiegeleer zadaje widzowi techniczne i refleksyjne pytania związane z tworzeniem, rozwojem pracy od koncepcji do miejsca wystawy. Seria Events [Wydarzenia] przedstawia m.in. pożar i wybuch pomnika w odcieniach czerni. Matryce są tak przycięte, aby ukazać tylko płomienie, dym i wybuchy znane z historii. Elementy architektoniczne są prezentowane rzadko i jedynie fragmentarycznie. Chociaż środowisko naturalne nie jest ukazane w pracach, jest obecne w odbiorze ich przez widza. To właśnie przez odejmowanie elementów zostaje ujawniony faktyczny kontekst.

 

W ten sposób zderzają się ze sobą dwie przestrzenie czasu. Pierwsza to precyzyjny i krótki moment zniszczenia jako fakt datowany i możliwy do zweryfikowania; ogień, zdarzenie i jego ulotny charakter. Druga to historyczna interpretacja tego momentu, implikująca dłuższą i bardziej złożoną czasowość do zdefiniowania. Czas przed i po każdym wydarzeniu podlega interpretacji. Jak zrozumieć i wyjaśnić pożar Reichstagu? Jak odbudować katedrę, która spłonęła? Jakie są przyczyny i konsekwencje wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie? W zależności od czasu, miejsca i środowiska, w którym się żyje, „zdarzenie” nie ma tego samego znaczenia. Jeśli istnieją fakty, jest również sposób, aby je opowiedzieć, zrozumieć i przekazać. W serii Events [Wydarzenia] wielowymiarowy charakter historyczności faktów zostaje umieszczony w próżni.

 

Thomas De Spiegeleer


Thomas De Spiegeleer

Urodził się w 1989 roku w Ixelles, w Belgii. W trakcie studiów „odkrył” druk wklęsły w atelier Anne Valkenborgh i rozpoczął wykonywanie prac w tej technice. Kontynuuje swoją twórczość w L’Impression forte” – pracowni grupy, której był współzałożycielem w 2018 roku. Pracownia zajmuje się zarówno drukiem cyfrowym, jak i tradycyjnym.